مقالات

راهنمای انتخاب چوب مناسب برای میز چوبی

میز جلو مبلی چوبی | کد 265T

وقتی نوبت به یافتن نوع چوب مناسب برای میز چوبی اعم از میز جلو مبلی چوبی و میز عسلی، یا سایر پروژه های نجاری می رسد؛ ممکن است گیج کننده باشد. با وجود انواع مختلف چوب برای انتخاب، تعیین اینکه کدام گونه چوب برای نیازهای شما بهترین است دشوار است. این راهنما به شما کمک می‌کند تا عوامل مهم در تصمیم‌گیری و انواع مختلف چوب موجود را بررسی کنید تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

نکات مهم در انتخاب چوب مناسب میز چوبی

ظاهر

بزرگترین عاملی که در ساخت میز چوبی باید در نظر بگیرید ترجیح شخصی شماست. وقتی صحبت از ظاهر میز ناهارخوری شما به میان می آید، فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید هنگام انتخاب چوب در نظر بگیرید. طرح و رنگ دانه، و همچنین بافت چوب، همه ملاحظات مهمی هستند. همچنین باید زیبایی طبیعی چوب و پوشش مورد نظر خود را در نظر بگیرید.

نوع چوبی که انتخاب می کنید به ظاهری که می خواهید برسید بستگی دارد. چوب‌های سخت مانند بلوط سفید، بلوط قرمز، گیلاس و گردو دارای الگوی دانه‌ای برجسته‌تر هستند، در حالی که چوب‌های سخت مانند صنوبر، توس، افرا و چوب‌های نرم مانند کاج این گونه نیستند. رنگ چوب نیز بسته به گونه متفاوت خواهد بود. برخی از چوب‌ها مانند گردو سیاه با الگوی دانه‌های غنی هستند، در حالی که برخی دیگر مانند توس به رنگ روشن با دانه‌های یکنواخت‌تر هستند.

میز جلو مبلی چوبی

ماندگاری

هنگام انتخاب بهترین چوب برای روی  میز چوبی، نکته مهمی که باید در نظر بگیرید دوام آن است. میزی می خواهید که بتواند در طول زمان در برابر خراش، فرورفتگی و سایر ساییدگی ها مقاومت کند. اگر از میزهای چوبی به درستی مراقبت کنید، می توانند مدت زمان زیادی دوام بیاورند. به عنوان یک قانون کلی در هنگام انتخاب بهترین چوب، چوب های سخت دوام بیشتری نسبت به چوب های نرم دارند و دوام بیشتری خواهند داشت. بیشتر چوب های سخت بلوط سفید، بلوط قرمز، ملچ، گیلاس و گردو است. کاج نیز یک چوب نرم محبوب مورد استفاده در میزهای آشپزخانه و میز جلو مبلی بوده که بسیار مقرون به صرفه است اما به دلیل دوام کمتر در معرض آسیب است.

هزینه

قیمت چوب بسیار متفاوت است از کاج با درجه سختی کم و بسیار ارزان تا چوب های سخت با کیفیت بالا مانند گردو، گیلاس، افرا یا بلوط. به عنوان مثال، گردو در مقایسه با کاج هزینه بسیار بالاتری دارد، اما با طرح دانه های زیبا ارزش بیشتری دارد و چوبی بادوام تر از کاج است. اگرچه الوارهای چوب سخت هزینه بیشتری دارند، اما بسیار سخت هستند و سالها با کمترین ساییدگی دوام می‌آورند و به راحتی قابل بازسازی هستند. علاوه بر این، چوب‌های سخت به راحتی تمیز می‌شوند، در برابر خراش و فرورفتگی مقاوم هستند و آن‌ها را انتخاب خوبی برای خانواده‌های بچه دار یا میزهای رستورانی با استفاده سنگین می‌کند.

اگر به دنبال بهترین گزینه با بودجه کم هستید، چوب کاج مناسب است.

اگر هزینه چوب نگرانی بزرگی نیست اما همچنان به دنبال یک چوب سخت ارزان هستید، انتخاب محبوب بلوط و ملچ است. بلوط قرمز و بلوط سفید برای فضاهای کوچک و حتی یک ناهارخوری بزرگ عالی هستند.

در حالی که گردو گرانتر از اکثر چوب های سخت است، به نظر می رسد به دلیل الگوی دانه زیبا و بافت صاف، محبوب ترین انتخاب باشد. همچنین، بسته به در دسترس بودن چوب در منطقه خود، می توانید چوب هایی با الگوی دانه ای بسیار منحصر به فرد پیدا کنید.

نگهداری

نگهداری از میز چوبی هم برای طول عمر و هم برای ظاهر کلیدی است، اما نوع چوب تفاوت ایجاد می کند. با انتخاب گونه‌های چوبی با بافت صاف می‌توانید از انباشته شدن مواد غذایی یا مایعات در دانه‌های چوب جلوگیری کنید. به عنوان مثال دانه چوب بلوط قرمز دارای منافذ بسیار باز است که اجازه می دهد خرده ها یا مایعات در سطح چوب به دام بیفتند و تمیز کردن و نگهداری آن را دشوار می کند. با این حال، می‌توانید از روکشی استفاده کنید که منافذ چوب را پر می‌کند، مانند پلی اورتان یا نیم پلی استر، اما پس از آن، پوشش در معرض خراش و آسیب است. اگر گونه‌ای چوبی با دانه‌های صاف و منافذ بسته مانند افرا یا گردو را انتخاب کنید، از بسیاری از مسائل نگهداری جلوگیری می‌کنید.

انتخاب پایان

انتخاب روکش روی میز چوبی مهم است زیرا چوب را از آسیب محافظت می کند و عمر میز را افزایش می دهد. انواع مختلفی از روکش ها وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. برخی از روکش ها بادوام تر و قابل تعمیر تر هستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است در برابر خراش و لکه مقاوم تر باشند. رایج ترین پرداخت ها صرف نظر از اینکه کدام نوع چوب را انتخاب می کنید، لاک، روغن و نیم پلی استرها هستند. لاک‌ها رایج‌ترین روکشی هستند که روی میزها استفاده می‌شوند و ماندگاری بیشتری نسبت به سایر روکش‌ها دارند، اما در صورت آسیب دیدن، تعمیر آنها نیز دشوارتر است. روکش‌های روغنی نیز یک انتخاب محبوب هستند که جذب چوب می‌شوند و در حین خشک شدن یک پوشش محافظ روی سطح چوب ایجاد می‌کنند و در عین حال الیاف چوب را سخت می‌کنند. پرداخت‌های روغنی بسیار آسان است و بازسازی و تعمیر و همچنین زیبایی طبیعی چوب را افزایش می‌دهد، اما برای استفاده مجدد نیاز به نگهداری دوره‌ای دارند.

نتیجه گیری

انتخاب بهترین چوب برای روی میز ممکن است سخت به نظر برسد، اما نکته کلیدی این است که فقط اهداف خود را اولویت بندی کنید. اگر ظاهر بیش از عملکرد، یا مقرون به صرفه بودن بیش از دوام می خواهید، انتخاب خوبی در دسترس است. من توصیه می کنم اگر توانایی خرید چوب سخت را دارید از چوب های نرم استفاده نکنید، در غیر این صورت یک روکش قابل تعمیر را انتخاب کنید که بتوانید برای مدت طولانی از آن نگهداری کنید. مجموعه تولیدی عطرچوب ارائه دهنده انواع میز چوبی و انواع محصولات سفارشی دلخواه شما عزیزان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *